Blog - artykuły branżowe

Po co nam właściwie kontrola grubości powłoki lakierniczej?

Dokonywanie pomiarów grubości powłoki lakieru niesie ze sobą szereg korzyści – poza oczywistą możliwością przeprowadzenia kontroli jakości wykonywanej pracy pozwala także określić zakres kolejnych prac, takich jak polerowanie, a także wykryć wszelkie ewentualne niedoskonałości, które świadczyć będą np. o przeprowadzeniu napraw lakierniczych w przeszłości. Stosując odpowiedni miernik grubości powłoki, można zatem dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy zarówno na temat stanu technicznego lakierowanych powierzchni, jak i bardzo precyzyjnie określić grubość każdej z nałożonych na blachę warstw. W przemyśle motoryzacyjnym jakość powłoki lakierniczej nie jest określona żadnymi przepisami i zależy jedynie od producenta pojazdów. Warto sprawdzać więc powłoki, gdyż mogą one sporo powiedzieć nam o stanie technicznym samochodu.

Kiedy koniecznie trzeba wykonać pomiar powłoki?

Na ogół z urządzeń pomiarowych korzystają sami lakiernicy, gdyż pozwalają im one precyzyjniej wykonywać swoją pracę. Sprawa wygląda już jednak zupełnie inaczej z perspektywy zwykłych użytkowników pojazdów. Otóż kontrola grubości powłoki lakierniczej może im przynieść wiele cennych informacji na temat stanu technicznego pojazdu, który zamierzają kupić. Rzecz jasna auto nabywane w salonie nie wymaga przeprowadzania dodatkowych kontroli, jednak inaczej wygląda to wtedy, gdy samochód pochodzi z mniej oczywistego źródła. Dla własnego spokoju oraz zwykłego utwierdzenia w przekonaniu, że dokonuje się właściwego wyboru, warto przeprowadzić kontrolę przy pomocy odpowiedniego urządzenia. Prawidłowo skalibrowany miernik pomoże nam ustalić historię pojazdu i uzyskać informację na temat przeprowadzania ewentualnych napraw.

Jak dokonać pomiaru powłoki lakierniczej?

Przede wszystkim należy pamiętać o wykonaniu kalibracji urządzenia przed użyciem, korzystając w tym celu ze specjalnych płytek wzorcowych. Każdy miernik grubości powłoki powinien zawierać je w swoim zestawie. Nie można zapominać jednak, że nawet skalibrowane urządzenie może zostać użyte w niewłaściwy sposób. Bardzo ważne jest to, aby sondę przyłożyć do badanej powierzchni równo, lekko dociskając – nawet lekkie odchylenie może przynieść zakłamany wynik, dlatego dla zyskania pewności czynność warto powtórzyć. Pomiary wykonujemy w kilku miejscach karoserii, a interpretacja wyników zależna jest od marki danego samochodu, gdyż pojazdy poszczególnych producentów różnią się między sobą pod względem grubości podstawowej warstwy lakieru. Tak czy inaczej, użycie miernika pozwala bardzo precyzyjnie określić zakres wykonywanych wcześniej napraw i lepiej ocenić wartość kupowanego auta.